|
Regieruimte in 1954.
|
Jan de Cler geeft regieaanwijzingen tijdens uitzendingen van
"Blijf
er niet voor thuis".
Kijkje in de regieruimte. |
|
|
Temidden
van de door NSF / PTI geïnstalleerde apparatuur voor
beeld- en geluidsregie
is aller aandacht gevestigd op de uitzending.
Tweede van links de regisseur
Willy van Hemert.
(foto Jan Schiet, Amsterdam.)
|
Een
aardige indruk van de wijze waarop van stonde af aan met ruimte moest
worden gewoekerd.
In de regieruimte (rechts boven):
Willy van Hemert.
De camera's zijn gericht op
Johan Fiolet en Ton Lutz.
Let op de TL floodlight-softbakken aan het plafond.
Natuurlijk geleverd door Philips, evenals de televisietechniek zelf.
|
|
|
"Erik de Vries,
het
Evert Werkman-gedeelte
repeterend met Ank van der Moer en Johan
de Meester, die tijdens de uitzending zeker zijn tekst zal wegleggen
en zijn bril zal afzetten.
Frans Marks op de grote camera,
Timo d e Wit
op de kleine, welke voorzien was van spatborden om ongerechtigheden op
de vloer opzij te schuiven.
Helemaal links boven zie je de kwiklampen
waardoor een paar jaar later de boel in de fik ging"
Tekst en Foto
uit het boek
'Bekijk het maar'
- 25 jaar televisiebelevenissen'
van Willy
van Hemert uit 1976. |
"Op
1 januari 1952 liet Erik de Vries
me voor het eerst los op een eigen productie.
De bruiloft van Kloris en Roosje, gedeeltelijk gefilmd in
Laren, gedeeltelijk in de studio, waar
Peter Zwart het kroegje
'Het
bonte paard' had nagebouwd.
De folklore dansgroep
'De Klepperman van
elf' deed mee en Christine Spierenburg en Henk Dorel waren het nogal
sikkeneurig kijkende bruidspaar.
Vergis ik me, of is die accordeonist
linksboven Johnny Holshuizen?"
Tekst
en Foto
uit het boek
' Bekijk het maar' -
25 jaar televisiebelevenissen'
van Willy
van Hemert uit 1976. |
|
|
Johan Fiolet, de
dijkgraaf,
Fie Carelsen, zijn vrouw,
hun dochter Heleen Pimentel en
haar verloofde Jan Retel,
luisterend naar berichten over de watersnood.
De uitzending was op 10 februari 1953.
Tekst
en Foto
uit het boek
'Bekijk het maar' -
25 jaar televisiebelevenissen'
van Willy
van Hemert uit 1976. |
De populaire kindervriend
'Dappere Dodo', gespeeld
door het poppentheater van Bert Brugman van de KRO in 1956.
Tekst
en Foto
uit het boek
' Bekijk het maar' -
25 jaar televisiebelevenissen'
van Willy
van Hemert uit 1976.
|
|
|
Nederlandse
televisie in de vijftiger jaren.
Lage camerastandpunten werden op deze
wijze bereikt. |
Alle
kabels tussen de controlekamer
en de studio zijn in goten gelegd, die
afgedekt kunnen worden in de vloer.
Deze foto werd genomen toen de
installatiedienst van de N.T.S. zijn gevecht met de tijd aan het leveren
was, omdat het tijdtip van de
officieuze opening zo angstig
naderde.
Met
dank aan Jan de Vries voor deze informatie over de studio 3B te Bussum.
|
|
|
"Deze
foto uit de Vitusstudio te Bussum geeft een mooie indruk van het apparaat,
dat in Amsterdam geboren technici van de N.T.S. het "lichtorgel"
hebben gedoopt.
Hier worden centraal niet alleen alle lampen in de beeldstudio
ontstoken
en gedoofd, maar de man die hier als een tweede Pierre Palla
achter de registers zit, kan tevoren de gewenste combinaties van lampen-rijen
gereed maken. Om die straks met één druk op de knop - door middel van
magneetschakelaars - die i.v.m. de mogelijke enorme te verwachten stroomstoten
niet alle gelijktijdig opkomen - te doen ontbranden.
Voor zich heeft hij
het studioplan, waarop de belichting staat ingeschetst; en aan de hand
van het draaiboek, weet hij gesteund door het TV-beeld, wanneer en waar
bepaalde lampenbatterijen moeten branden.
Elke groep van 7 toetsen zorgt
voor de verlichting van 1/8e deel van de studio, waar zich op de loopbrug
48 aansluitingen bevinden, gevoed uit
drie fasen, elk max. 25 amp leverend.
Iedere aansluiting mag dus maximaal
3 x 5000 W geven; men gebruikt lampen
van 1/2, 1, 2 en 5 kilowatt.
Achter het 'lichtorgel' gezeten kan de belasting
per fase op drie ampére meters afgelezen worden.
Want het is bovendien
een belangrijke taak van deze functionaris dat hij de belasting angstvallig
bewaakt.
Ook voor de rest van het gebouw kan hij een oogje in het zeil
houden, wanneer hij over de monitor heen naar de verdeelkasten- wand kijkt.
In de studio mag niet meer dan circa 160 kilowatt tegelijk branden (rond
250 ampére op iedere fase).
Maar dit is dan ook niet gering. Op de monitor
kan alles weer gecontroleerd worden.
Als de technische 'blitzrondleiding'
ten einde loopt en wij weten, dat de keten in de hoofdcontrolekamer van
het Vitusgebouw eindigt alvorens naar de zender te gaan, brandt ons natuurlijk
de vraag op de lippen, hoe gaat dat nu allemaal in de praktijk?
Hoe gaan
de organisatie en voorbereiding van een uitzending in zijn werk?
Zo'n 6 weken voor de uitzending vindt de eerste bespreking plaats tussen de regisseur
en de decorontwerper.
Er bestaan studio-plattegronden, die in vakken
van een vierkante decimeter verdeeld zijn, daarop wordt de plaatsing van
de decors aangegeven.
De decorontwerper tekent de zogenaamde screenboards,
dit zijn schetsen ('aangezichten') van een scene, zoals hij
veronderstelt
dat de regisseur die door de camera wil laten zien.
Aan de hand van deze
stukken maakt de regisseur zijn draaiboek, waarin hij niet alleen de tekst en het begeleidend
geluid aangeeft, maar ook de nummers van de camera's
en de lenskeuze (elke camera heeft er vijf, namelijk een 20, een 28, een
35, 58 en 85mm objectief).
Vier weken voor de uitzending
is er productiebespreking tussen de regisseur met zijn assistente
en de medewerkers van programmadienst en technische dienst die voor de
uitvoering van het programma - ieder op zijn gespecialiseerd gebied -
verantwoordelijk zijn.
Daarbij komen dan ook de floormanager, de
cameraman-belichter,
die de artistieke belichting verzorgt, de hoofdbeeldtechnicus, de
hoofdgeluidtechnicus,
de decorontwerper en de decoruitvoerder.
Dan wordt alles uitvoerig besproken
en door de scriptgirl vastgelegd in een verslag.
Wanneer daarop na de
toezending aan de deelnemers geen commentaar komt, zijn de op die bespreking
behandelde werkmethoden in principe niet meer voor verandering vatbaar.
Intussen worden in Amsterdam in een of ander zaaltje de 'droge' repetities
gehouden en gedurende twee dagen voorafgaande aan de uitzending volgen
de camera-repetities in de studio met de opgebouwde decors.
Dan zijn
allen
die erbij betrokken zijn van vroeg tot laat in de weer en wordt er niet
op een uurtje gekeken.
Maar daarna, om circa kwart voor elf,
is men 'bekaf',
maar voldaan, zeker als er een geslaagde uitzending tot stand kwam.
Het
moet fascinerend zijn om bij de Televisie te werken, ook voor een radioman. "
Met dank aan Jan de Vries voor deze informatie.
|
Lichtinstallatie in een van de eerste
TV-studio's.
Watergekoelde kwikdamplampen.
Studio Irene brandde later af door het gebruik van zulke lampen. De
lamp in kwestie kwam tegen een gordijn,
welk vlam vatte.
|
|
|
De
Brand in Studio
Irene was in
april 1954.
Er was die avond geen uitzending omdat in Vitus toen net een nieuwe
vloer werd gelegd.
"De
regiekamer. Alles kapot, niks verbrand.
Aan de muur de plattegrond van
Sheba."
Tekst
en Foto
uit het boek
'Bekijk het maar -
25 jaar televisiebelevenissen'
van Willy
van Hemert uit 1976. |
"Waarom die
lrenebrand een veel diepere indruk op me gemaakt heeft dan 15 jaar later
de brand van Vitus?
Misschien omdat Irene de dierbare begintijd vertegenwoordigde
en toen Vitus afbrandde maakten we al jarenlang de dramaprodukties in
het nieuwe Hilversumse studiocomplex.
En toch, als je de foto ziet met
rechts onder die verpletterde camera...
Vitus is nu een veld vol onkruid
en Irene bestaat nog."
(Red.
Inmiddels is Irene ook gesloopt.)
Tekst en Foto
uit het boek
'Bekijk het maar -
25 jaar televisiebelevenissen'
van Willy
van Hemert uit 1976. |
|
|
"Onbegrijpelijk,
maar nergens kon ik een foto opscharrelen van die brand in Irene, tot
het Hoofd van de N.O.S.-persdienst me vertelde, dat een
paar jaar geleden iemand met een stel negatiefjes was komen aanlopen,
die hij gevonden had in een container van de gemeentereiniging.
Ik hield
er een tegen 't licht.
Er stond één figuurtje op, maar wie
was dat?
Toen de foto was afgedrukt bleek dat verbijsterde mannetje op een eilandje
te midden van 't bluswater
ik zelf
te zijn, een wonderlijke gewaarwording,
want ik wist er echt niks van."
Tekst
en Foto
uit het boek
'Bekijk het maar -
25 jaar televisiebelevenissen'
van Willy
van Hemert uit 1976. |
|
|
|
|